Ramona Cardillo

Tutor: 
Ciclo: 
XXX
Dipartimento: 
DPSS
Contatti: 
+39 049 8276402
Ufficio: 
Via Venezia, 8 - piano 1 - studio 13.

Research interests

My research interests are focused on neurodevelopmental disorders. In particular, High functioning Autism (HFA) Nonverbal Learning Disability (NLD) and Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). My principal studies explore visospatial abilities and visual processing styles in these clinical groups. Other domains explored in my researches are pragmatics of language and the relationship between social skills and cognitive aspects.

Pubblications

      Cardillo, R., Mammarella, I. C., Garcia, R. B., & Cornoldi, C. (2017). Local and global processing in block design tasks in children with dyslexia or nonverbal learning disability. Research in Developmental Disabilities, 64, 96-107. doi:10.1016/j.ridd.2017.03.011

      Cardillo, R., Garcia, R. B., Mammarella, I. C., & Cornoldi, C. (2017). Pragmatics of language and theory of mind in children with dyslexia with associated language difficulties or nonverbal learning disabilities. Applied Neuropsychology: Child. doi: 10.1080/21622965.2017.1297946

     Cardillo, R., Vincenzi, I., Gallani, A. (In press). Compiti spaziali e fattori emotivi: una ricerca condotta con l’adattamento italiano del Child Spatial Anxiety Questionnaire (CSAQ). Psicologia Clinica dello Sviluppo.

     Meneghetti, C., Cardillo, R., Mammarella, I. C., Caviola, S., & Borella, E. (2016). The role of practice and strategy in mental rotation training: transfer and maintenance effects. Psychological research, 1-17. doi:10.1007/s00426-016-0749-2.

     Cardillo, R., & Mammarella, I. C. (2015). L'utilità della NEPSY-II per la valutazione neuropsicologica nella psicopatologia dello sviluppo. Psicologia clinica dello sviluppo19(3), 553-560. doi: 10.1449/81783.

     Cardillo, R., Caviola, S., Meneghetti, C., & Mammarella, I. C. (2014). Un training sulle abilità di rotazione mentale in bambini della scuola primaria. Giornale italiano di psicologia41(4), 801-814. doi: 10.1421/79058.